Все частіше у пресі появляється інформація щодо необхідності «трансформації фінансового сектору», в тому числі в частині регулювання. Так, на ринку фінансових послуг прослідковується дві тенденції, на які звертає увагу Національний банк:

  • посилення ролі небанківських фінансових установ, які перебирають на себе значну частину банківських послуг, використовуючи при цьому переваги простішого регулювання та мінімальної звітності. Так, сьогодні є кредитні спілки, які залучили більше коштів чим деякі банки.
  • небанківські фінансові установи так чи інакше повязані з власниками банків, а у Національного банку відсутня можливість здійснювати консолідований нагляд. Так, частина банків, що не змогли привести свою діяльність у відповідність до вимог регулятора – «трансформувались» в фінансові компанії та продовжують працювати на фінансовому ринку.

Ринок капіталу все більше акумулюється небанківськими фінансовими установами і розуміючи це – Національний банк «бачить правильним об’єднати все, що пов’язано з фінансовим сектором, під одним регулятором, щоб здійснювати консолідований нагляд».

Законопроект №2413-а про «спліт» (поділ) функцій Нацкомфінпослуг в жовтні 2018 підготовлено до другого читання. За неофіційної інформацією з достовірних джерел в Нацкомфінпослуг уже створено підрозділ, який буде здійснювати підготовку та передачу новому регулятору відповідних документів.

Законопроект передбачає, що нагляд і регулювання ринку страхових, лізингових і факторингових компаній, кредитних спілок, бюро кредитних історій, ломбардів та інших фінансових компаній перейдуть до Національного банку, тоді як НКЦПФР займеться регулюванням недержавних пенсійних фондів і фондів фінансування будівництва, а також фондів операцій з нерухомістю.

У прес-релізі (новинах) опублікованих на офіційному сайті Національного банку в день ухвалення даного законопроекту в першому читанні визначено те, що «перехід регулювання небанківський фінансових установ до НБУ дозволить: скоротити кількість органів державного нагляду за ринком небанківських фінансових послуг; очистити ринок від недобросовісних гравців; запровадити однакові прозорі правила гри; стимулювати інтенсивний розвиток цього ринку; збільшити інвестиційну привабливість небанківських фінансових установ; знизити вартість надання фінансових послуг споживачам; збільшити захищеність користувачів фінансових послуг». Національний банк не приховує своїх намірів щодо проведення «очищення ринку», анонсуючи при цьому «лібералізацію нагляду» за небанківськими фінансовими компаніями, можливість перетворення небанківської фінансової компанії в банк, поступове посилення нормативів.

У разі зміни регулятора діючі ліцензії залишаться діючими, проте розширення видів діяльності та отримання нових ліцензій, реєстрація нових фінкомпаній, зміна кінцевих бенефіціарних власників – все це здійснюватиметься під контролем Національного банку або НКЦПФР відповідно.

Так, Національний банк під час «очищення банківського сектору» ввів норми про те, що «непрозорість структури власності» є підставою для визнання банку проблемним, а також для відмови у видачі генеральної валютної ліцензії, відмови у погодженні установчих документів. Ділова репутація керівників таких банків є невідповідною. Вважаємо, що аналогічні норми будуть запроваджуватись і в регулюванні небанківського ринку фінансових послуг.

Як підтвердження 11 жовтня 2018 року Національним банком прийнято рішення про відкликання (анулювання) у ТОВ «ФК «ІКС» генеральної ліцензії на здійснення валютних операцій від 25.05.2016 № 189 (діяльність з обміну валют), у зв’язку з визнанням структури власності ТОВ «ФК «ІКС» непрозорою та установленням ряду суттєвих порушень порядку проведення валютно-обмінних операцій і вимог до організації захисту приміщень.

«Непрозора структура власності» та недотримання вимог в сфері фінансового моніторингу – основні причини виведення значної кількості банків з ринку. Саме на ці моменти необхідно звернути увагу та до зміни регулятора вирішити питання щодо приведення структури власності до вимог «прозорості», щоб Ваш бізнес не став «недобросовісним гравцем на ринку», якого вивели за «непрозорі правила гри». 

 

Галина Кучеренко,

Адвокат компанії KVADRA PRAVO

ОСТАВЬТЕ ОТВЕТ

Please enter your comment!
Please enter your name here