Відповідно до Закону України “Про захист прав споживачів” гарантійний строк — строк, протягом якого виробник (продавець, виконавець або будь-яка третя особа) бере на себе зобов’язання про здійснення безоплатного ремонту або заміни відповідної продукції у зв’язку з введенням її в обіг.
Гарантійний строк зазначається в паспорті на продукцію або в іншому документі, що додається до продукції.
Цей строк обчислюється від дня укладення договору купівлі-продажу або від дня передачі товару споживачеві, а якщо товар потребує спеціальної установки (підключення) чи складення — від дня їх здійснення.
Стосовно продукції, на яку гарантійні строки не встановлено, споживач має право пред’явити відповідні вимоги, якщо недоліки було виявлено протягом двох років, а стосовно об’єкта будівництва — не пізніше десяти років від дня передачі їх споживачеві.
При цьому, закон передбачає, що гарантійні зобов’язання включають також будь-які зобов’язання виробника (виконавця) або продавця, передбачені рекламою.
Таким чином, будьте уважні до рекламування своєї продукції та, відповідно, вимагайте від виробника або продавця виконання рекламованих ним умов та пропозицій.
Також закон зазначає, що гарантійне зобов’язання не припиняється у разі неможливості виконання такого зобов’язання з причини відсутності необхідних для його виконання матеріалів, комплектуючих або запасних частин.
Тож у разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку недоліків споживач має право пред’явити свої вимоги.
При цьому, вимоги пред’являються на вибір споживача продавцеві за місцем купівлі товару, виробникові або підприємству, що задовольняє ці вимоги за місцезнаходженням споживача.
Так, споживач має право вимагати:
1) пропорційного зменшення ціни;
2) безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк — тобто “гарантійний ремонт”. Так, недоліки повинні бути усунуті протягом чотирнадцяти днів з дати пред’явлення вимоги або тільки за згодою сторін в інший строк. При виконанні гарантійного ремонту гарантійний строк збільшується на час перебування продукції в ремонті. Зазначений час обчислюється від дня, коли споживач звернувся з вимогою про усунення недоліків;
3) відшкодування витрат на усунення недоліків товару.
У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків споживач має право за своїм вибором вимагати:
1) повернення сплаченої за товар грошової суми;
2) заміни товару на такий же товар або на аналогічний. Ця вимога підлягає негайному задоволенню, а в разі виникнення потреби в перевірці якості — протягом чотирнадцяти днів або за домовленістю сторін. При обміні товару його гарантійний строк обчислюється заново від дня обміну.
Слід зазначити, що споживач має право пред’явити одну з вимог, а в разі її невиконання — заявити іншу вимогу.
Щодо недоліків, які можуть бути визнаними “істотними” закон надає наступне пояснення: істотний недолік — недолік, який робить неможливим чи недопустимим використання товару відповідно до його цільового призначення, виник з вини виробника (продавця, виконавця), після його усунення проявляється знову з незалежних від споживача причин і при цьому наділений хоча б однією з нижченаведених ознак:
а) він взагалі не може бути усунутий;
б) його усунення потребує понад чотирнадцять календарних днів;
в) він робить товар суттєво іншим, ніж передбачено договором.
При цьому, для пред’явлення вимоги щодо існування у товару “істотних недоліків” необхідним є:
- доведення, що такі недоліки виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця), або через фальсифікацію товару;
- підтвердження за необхідності вищезазначеного висновком експертизи.