Полномочия государственного и частного исполнителя при исполнении решений о взыскании алиментов

0
559

Одне з найбільш актуальних у соціальному житті населення є питання матеріального забезпечення дітей.  Після розірвання шлюбу між чоловіком та дружиною виникає питання щодо утримання дитини та відповідно щодо необхідності сплати аліментів на утримання дитини. У разі якщо батьки самостійно не можуть домовитися про утримання дитини, то зазвичай той із них хто проживає з дитиною, подає заяву до суду з проханням стягувати з відповідача кошти на утримання дитини. Після ухвалення судом рішення про сплату аліментів та невиконання такого судового рішення з боку відповідача постає питання виконання такого судового рішення в примусовому порядку. В цьому випадку доцільним є звернення до органів державної виконавчої служби або приватного виконавця. Розглянемо більш детально процесуальні повноваження державного та приватного виконавця при примусовому виконанні рішень про стягнення аліментів, а також передбачену чинним законодавством  систему матеріального заохочення виконавців.

Загальна процедура виконання рішення суду про стягнення аліментів виглядає наступним чином: на підставі надходження до виконавця виконавчого документа виноситься постанова про відкриття виконавчого провадження, яка виготовляється за допомогою автоматизованої системи виконавчого провадження. Виконавець протягом десяти днів з дня відкриття виконавчого провадження здійснює заходи для отримання інформації про доходи боржника та виносить постанову про звернення стягнення на доходи боржника. У разі якщо боржник отримує заробіток (доходи) у різних місцях, відрахування аліментів із кожного виду виплат здійснюється за окремими постановами про звернення стягнення на доходи боржника згідно з розміром утримання, визначеним виконавчим документом. Якщо з боржника стягуються аліменти на утримання трьох і більше дітей, а також якщо наявна заборгованість зі сплати аліментів за минулий час, виконавець у постанові зазначає про стягнення 50% із заробітку боржника для забезпечення поточних платежів. Заборгованість за минулий час у таких випадках може бути погашена шляхом звернення стягнення на майно боржника. Стягнуті аліментні суми перераховуються виконавцем на зазначений стягувачем в письмовій заяві рахунок у банку або іншій фінансовій установі чи надсилаються на адресу стягувача поштовим переказом, що здійснюється за рахунок боржника. У разі якщо боржник не працює і сплачує аліменти самостійно стягувачу, квитанції (або їх копії) про перерахування аліментів надаються виконавцю не пізніше наступного робочого дня після сплати та долучаються до матеріалів виконавчого провадження. В даному випадку повноваження державного та приватного виконавця не відрізняються жодним чином.

На початку 2018 року Міністерством юстиції України було загострено увагу на питаннях примусового стягнення аліментів, в результаті чого було внесено ряд відповідних змін до Інструкції з організації примусового виконання рішень. Так Міністерство юстиції України презентувало пакет змін до Закону України «Про виконавче провадження» в частині стягнення аліментів, тим самим розширивши повноваження державних виконавців, а саме: за наявності заборгованості зі сплати аліментів, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців, державний виконавець виносить вмотивовані постанови:

1) про встановлення тимчасового обмеження боржника у праві виїзду за межі України — до погашення заборгованості зі сплати аліментів у повному обсязі;

2) про встановлення тимчасового обмеження боржника у праві керування транспортними засобами — до погашення заборгованості зі сплати аліментів у повному обсязі;

3) про встановлення тимчасового обмеження боржника у праві користування вогнепальною мисливською, пневматичною та охолощеною зброєю, пристроями вітчизняного виробництва для відстрілу патронів, споряджених гумовими чи аналогічними за своїми властивостями метальними снарядами несмертельної дії, — до погашення заборгованості зі сплати аліментів у повному обсязі;

4) про встановлення тимчасового обмеження боржника у праві полювання — до погашення заборгованості зі сплати аліментів у повному обсязі.

Наведені вище повноваження має виключно державний виконавець, тоді як приватний виконавець таких повноважень не має.

Також в 2018 році за ініціативи Міністерства юстиції України Верховна Рада прийняла другий пакет змін до законодавства про виконавче провадження, яким посилено відповідальність недобросовісних батьків, а також підвищено розмір аліментів на дитину до прожиткового мінімуму.

Таким чином відповідальність за не сплату аліментів на теперішній час становить:

Якщо аліменти не сплачуються протягом року, то їх сума автоматично збільшується на 20%, якщо протягом 2 років – на 30%. Якщо аліменти не сплачуються більше 3 років, сумма аліментів збільшується на 50%.

Окрім того, збільшили штрафи для батьків, які не створюють необхідних умов для життя, навчання та виховання дітей. Якщо раніше йшлося про суму в сотні гривень, то тепер штраф становить від 850 до 1700 грн, а за повторне порушення протягом року – від 1700 до 5100 грн.

Цим законом Рада також затвердила нові правила виїзду дитини за кордон:

  • той із батьків, з ким після розлучення залишилася дитина, сам вирішує питання про її виїзд за кордон на термін не більше місяця;
  • якщо дитина виїжджає за кордон більше, ніж на місяць, той з батьків, з яким живе дитина, також може не отримувати дозвіл другого з батьків, якщо другий заборгував аліменти більше, ніж за 4 місяці;
  • тому з батьків, з яким дитина не живе, для поїздки з нею за кордон потрібно нотаріально завірена згода другого з батьків; якщо йому такої згоди не дають, можна звернутися до суду – але тільки якщо немає заборгованості по аліментах.

Закон також посилює відповідальність за несплату аліментів та збільшує термін звернення і період, за який може бути стягнуто аліменти: зменшується сукупний розмір заборгованості за несплату аліментів до 3 місяців для призначення суспільно корисних робіт. У разі вчинення повторного протягом року адміністративного правопорушення, пов’язаного з несплатою аліментів, передбачається застосування адміністративного стягнення у виді суспільно корисних робіт на строк від 240 до 360 годин.

Щодо осіб, які ухиляються від відбування адміністративного стягнення у виді суспільно корисних робіт, закон встановлює адміністративну відповідальність та передбачає адміністративний арешт до 10 діб, а у разі злісного ухилення – кримінальну відповідальність та позбавлення волі до 2 років.

Отже, варто зауважити, що коли перед стягувачем постає питання про подачу виконавчого документу про стягнення заборгованості по аліментам до державного виконавця або приватного виконавця доцільнішим буде звернутися до державного виконавця у зв’язку із наступним.

Державний виконавець є державним службовцем, отримує заробітну плату від держави, забезпечується під час роботи усім необхідним за рахунок держави (хоча варто зазначити, що рівень такого забезпечення знаходиться на невисокому рівні), його діяльність контролюється Міністерством юстиції України, а особливо в питаннях що стосуються стягнення аліментів. На відміну від державного, приватний виконавець — є самозайнятою особою, здійснює свою професійну діяльність за рахунок авансування його діяльності стягувачем, отримує дохід в розмірі 10% від стягнутих сум.

Так приватний і державний виконавець зазвича відкриває виконавче провадження на підставі заяви стягувача, виконавчого документу та сплаченого авансового внеску, який сплачує стягувач для відкриття провадження та проведення виконавчих дій. У справах про стягнення аліментів стягувачі звільняються від сплати авансового внеску. Відповідно приватний виконавець не має заавансованого фінансового ресурсу на організацію процесу виконання. Також приватний виконавець не отримує основної винагороди у розмірі 10% від суми стягнення (адже на сьогоднішній день таке стягнення чинним законодавством для категорії справ про стягнення аліментів не передбачено). Тобто приватний виконавець не має матеріальної заінтересованості у примусовому виконанні рішень про стягнення аліментів.

Отже, на відміну від приватних виконавців, державний виконавець має базове матеріально-технічне забезпечення для початку виконання рішення про стягнення аліментів та має більш ширше коло повноваженнь.

Підсумовуючи вище викладене варто зазначити, що внесення змін до законодавства щодо розширення повноважень приватного виконавця, урегулювання питань щодо авансування діяльності та основної винагороди, призведе до збільшення відсотку стягнень аліментів приватними виконавцями.

P.S. З 28.08.2018 р. почнуть діяти нові зміни до законодавства про виконавче провадження в частині стягнення аліментів, ініційовані Міністерством юстиції України, які передбачатимуть можливість нарахування державним виконавцем виконавчого збору на прострочену заборгованість зі сплати аліментів та відповідно основної винагороди для приватного виконавця, що неодмінно позитивно вплине на зацікавленість приватних виконавців у даній категорії справ і як наслідок більше стягнутих коштів на утримання  дітей.

 

Автор: к.ю.н., секретар Ради приватних виконавців Виконавчого округу Одеської області Притуляк В.М.

ОСТАВЬТЕ ОТВЕТ

Пожалуйста, введите ваш комментарий!
пожалуйста, введите ваше имя здесь