Неякісні роботи: як споживачу в Україні захистити свої права

0
426
HVAC technician working on a capacitor part for condensing unit. Male worker or repairman in uniform repairing and adjusting conditioning system, diagnosting and looking for technical issues.

Якщо з поверненням або обміном придбаного товару більш-менш зрозуміло, питання захисту свого права як споживача при отриманні послуг або виконанні робіт є більш складним.

Відповідно до Закону України “Про захист прав споживачів” споживач має право відмовитися від договору про виконання робіт (надання послуг) і вимагати відшкодування збитків, якщо виконавець своєчасно не приступив до виконання зобов’язань за договором або виконує роботу так повільно, що закінчити її у визначений строк стає неможливим.

Актуально для ремонтних робіт чи виготовлення товару на замовлення, чи не так? Але споживач таки має право на захист від недобросовісних робітників, які порушують всі обумовлені строки. 

Якщо під час виконання робіт (надання послуг) стане очевидним, що їх не буде виконано з вини виконавця згідно з умовами договору, споживач має право призначити виконавцю відповідний строк для усунення недоліків, а в разі невиконання цієї вимоги — розірвати договір і вимагати відшкодування збитків або доручити виправлення недоліків третій особі за рахунок виконавця

Однак, якщо значну частину обсягу послуги чи робіт (а це є понад 70 % загального обсягу) вже було виконано, споживач має право розірвати договір лише стосовно частини послуги або робіт, що залишилася.

У разі коли виконавець не може виконати (прострочує виконання) роботу (надання послуги) згідно з договором, за кожний день (кожну годину, якщо тривалість виконання визначено у годинах) прострочення споживачеві сплачується пеня у розмірі трьох відсотків вартості роботи (послуги), якщо інше не передбачено законодавством. У разі коли вартість роботи (послуги) не визначено, виконавець сплачує споживачеві неустойку в розмірі трьох відсотків загальної вартості замовлення.

Не тільки строки може порушити виконавець робіт або надавач послуг. Роботи та послуги можуть бути виконані неякісно (мовою закону “у разі виявлення недоліків у виконаній роботі (наданій послузі)”), у зв’язку з чим споживач має право на свій вибір вимагати:

1) безоплатного усунення недоліків у розумний строк;

2) відповідного зменшення ціни;

3) безоплатного виготовлення іншої речі з такого ж матеріалу і такої ж якості чи повторного виконання роботи;

4) відшкодування завданих йому збитків з усуненням недоліків своїми силами чи із залученням третьої особи.

Зазначені вимоги підлягають задоволенню у разі виявлення недоліків під час приймання виконаної роботи (наданої послуги) або під час її виконання (надання), а в разі неможливості виявлення недоліків під час приймання — протягом гарантійного чи іншого строку, встановленого договором, чи протягом двох років з дня прийняття виконаної роботи (наданої послуги). 

При цьому, якщо недоліки у роботі (послузі) є “істотними”, такі вимоги можуть бути пред’явлені споживачем протягом строків, передбачених нормативно-правовими актами та умовами договору, а в разі відсутності таких строків — протягом десяти років. У розумінні Закону України “Про захист прав споживачів” істотний недолік — недолік, який робить неможливим чи недопустимим використання товару відповідно до його цільового призначення, виник з вини виробника (продавця, виконавця), після його усунення проявляється знову з незалежних від споживача причин і при цьому наділений хоча б однією з нижченаведених ознак:

а) він взагалі не може бути усунутий;

б) його усунення потребує понад чотирнадцять календарних днів;

в) він робить товар суттєво іншим, ніж передбачено договором.

Звичайно, для захисту свого права у споживача має бути письмовий договір про виконання робіт або надання послуг та розрахунковий документ, що засвідчує факт виконання роботи (надання послуги).

Окремо щодо кардинального підвищення цін за виконання робіт або надання послуг.

Споживачу слід пам’ятати, що будь-які додаткові роботи (послуги), виконані (надані) виконавцем без згоди споживача, не створюють для споживача будь-яких зобов’язань щодо їх оплати.

Виконавець зобов’язаний повідомити споживача, якщо вартість робіт (послуг) може істотно зрости, ніж можна було очікувати під час укладення договору, а споживач має право відмовитися від такого договору без штрафних санкцій.

ОСТАВЬТЕ ОТВЕТ

Пожалуйста, введите ваш комментарий!
пожалуйста, введите ваше имя здесь