Борьба с рейдерством. Как защитить свой бизнес?

0
164

Рейдерство – це заволодіння майном або правами на управління юридичною особою проти волі власника. Для отримання результату використовуються різні методи: від створення корпоративних конфліктів до фізичного захоплення, підробки документів та перереєстрації активів/бізнесу у відповідних реєстрах.

За різними даними в Україні протягом останніх шести років відбулося понад три тисячі захоплень. Найпростіше зміну власника зробити через підробку документів та недобросовісних реєстраторів. Законодавець настільки спростив порядок реєстрації змін до складу учасників ТОВ, що на сьогоднішній день для реєстрації не потрібен ні статут, ні волевиявлення учасників на Загальних зборах – лише акт приймання-передачі частки в статутному капіталі. На підставі цього документу реєстратор проводить відповідні зміни у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань (далі – ЄДР). Підписи на акті засвідчуються у нотаріуса, проте акт оформляється не на нотаріальному бланку, нотаріус навіть не зберігає примірники таких документів.

Президентом України винесено Указ №542/2019 «Про заходи щодо протидії рейдерству», зокрема:

— автоматичний моніторинг ризикових транзакцій із подальшим підтвердженням / зупинкою реєстраційних дій, створення бек-офісу, що переглядатиме транзакції з підвищеним ризиком, фото- та відеофіксація учасників транзакцій;

— запровадження додаткового підтвердження здійснення реєстраційних операцій (наприклад, SMS-пароль або MobileID) та додаткової авторизації учасників транзакції (наприклад, ЕЦП);

— невідкладне інформування власників майна, учасників юридичної особи про проведення реєстраційних дій щодо їх власності;

— створення єдиного електронного реєстру нотаріальних дій;

— обов’язковість нотаріального посвідчення договорів купівлі-продажу частки в статутному капіталі юридичної особи.

 

ЯК ЗАХИСТИТИ СВІЙ БІЗНЕС?

  • Доповніть статут товариства «антирейдерськими положеннями». Врегулюйте механізм зміни складу власників зі всіма необхідними погодженнями та закріпіть ефективний механізм контролю за керівництвом при вчиненні операцій, що передбачають відчуження активів, залучення позик і кредитів, передачі майна в іпотеку /заставу.
  • Укладіть корпоративний договір, в якому передбачте можливі спірні ситуації, порядок їх вирішення, передбачте відповідальність за порушення корпоративного договору.
  • Чітко визначіть повноваження виконавчого органу, керівників підрозділів, порядок взаємодії, відповідальність, обов’язково підписуйте договори NDA (про нерозголошення конфіденційної інформації).
  • Диверсифікуйте активи, створюйте перехресне володіння, структуруйте бізнес так, щоб виробнича і торгівельна діяльність здійснювалася різними юридичними особами, проте була підконтрольна власнику бізнесу. Цінне нерухоме майно можна передати в іпотеку підконтрольним юридичним особам з метою додаткового захисту. При необхідності – формуйте «штучну» кредиторську заборгованість» та виводьте її на підконтрольні підприємства.
  • Зберігайте корпоративні документи, документи на цінні активи та документи, що можуть викликати інтерес у правоохоронних органів, не за місцезнаходженням підприємства. Це усуне ризик їх втрати у разі обшуку, виїмки чи незаконного проникнення у офіс підприємства. Рекомендуємо передати такі документи на зберігання адвокату, оскільки вони складатимуть «адвокатську таємницю», що посилить їх захист від незаконного вилучення.
  • Розробіть інструкції щодо дій під час перевірок контролюючими органами, проведення обшуків, проведіть інструктаж посадових осіб та інших працівників підприємства.
  • Проводьте перевірку контрагентів перед укладенням договорів – насамперед в ЄДР, в Єдиному державному реєстрі судових рішень та в Єдиному реєстрі боржників.
  • Здійснюйте постійний моніторинг інформації щодо підприємства та власного нерухомого майна, яка міститься в ЄДР, в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та в Єдиному державному реєстрі судових рішень. Для цього існує ряд безкоштовних сервісів, які дозволяють оперативно отримувати інформацію про те, які дії та які зміни відбуваються в цих реєстрах.

Перелік заходів не є вичерпним і повинен розроблятися індивідуально, виходячи із структури бізнесу на підставі проведеного юридичного, фінансового та кадрового аудиту. Укладіть договір з адвокатом – легше вжити попереджувальних заходів, чим «відвойовувати» своє майно «зареєстроване» за третьою особою.

Галина Кучеренко,

Адвокат компанії KVADRA PRAVO

ОСТАВЬТЕ ОТВЕТ

Пожалуйста, введите ваш комментарий!
пожалуйста, введите ваше имя здесь