Часто трапляються випадки, коли через перепади напруги «горить» побутова техніка. І не завжди люди знають куди звертатися, як діяти в таких ситуаціях, і як домогтися відшкодування вартості пошкодженого майна.
Про це розповідає начальник Рокитнівського бюро правової допомоги Сарненського місцевого центру з надання БВПД Ігор Богданець, пише «Я і Закон».
В першу чергу, треба знати, що відносини з постачальником світла мають бути «узаконеними». Адже відповідно до ст. 56 Закону України «Про ринок електричної енергії» постачання електричної енергії споживачам здійснюється електропостачальниками, які отримали відповідну ліцензію, за договором постачання електричної енергії споживачу.
Згідно п.15 ч. 2 ст. 56 Закону України «Про ринок електричної енергії» електропостачальник зобов’язаний здійснювати відшкодування (компенсацію) споживачу у разі недотримання електропостачальником показників якості послуг, визначених договором та Регулятором (Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг).
У свою чергу, відповідно до ст. 58 Закону України «Про ринок електричної енергії» споживач має право на компенсацію, що застосовується у разі недотримання показників якості послуг електропостачання, на відшкодування збитків, завданих внаслідок невиконання його контрагентами умов договорів, укладених на ринку електричної енергії.
Як же діяти, коли згоріла побутова техніка через перепади напруги?
Алгоритм дій споживача в цьому випадку визначає глава ХІІІ Кодексу систем розподілу, затвердженого постановою № 310 від 14.03.2018 Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
Якщо через перепади напруги згоріла побутова техніка, то її власнику потрібно звернутися до оператора системи розподілу електричної енергії (далі – ОСР) із скаргою на якість електричної енергії, де зазначити вимогу щодо відшкодування завданих збитків.
У разі надходження скарги щодо якості електричної енергії ОСР розглядає її протягом 15 днів з дня отримання, а у разі проведення вимірювань параметрів якості електричної енергії в точці розподілу споживача – протягом 30 днів.
Узгодивши зі споживачем час, ОСР може направити свого представника для аналізу ймовірних причин недотримання показників якості електричної енергії та/або проведення необхідного вимірювання. Такі дії ОСР може здійснити для обґрунтування відповіді споживачу.
Зверніть увагу, що усі витрати, пов’язані із вимірюванням параметрів якості електричної енергії, покриває ОСР.
Але організувати проведення таких вимірювань може й сам Споживач. Для цього йому необхідно отримати письмову згоду від ОСР. При цьому, споживач має право залучати профільні організації, які мають необхідні засоби вимірювання параметрів якості електричної енергії, що відповідають вимогам Кодексу систем розподілу. Дані, отримані за допомогою таких засобів, можуть стати доказовою базою при розгляді скарги.
У разі підтвердження факту недотримання показників якості електричної енергії, витрати, понесені споживачем на організацію проведення вимірювань, повинен відшкодувати оператор систем розподілу.
Якщо підтвердиться факт недотримання показників якості електричної енергії, то ОСР має надати споживачу компенсацію у розмірі та порядку, що встановлені Регулятором.
Відповідно до п.13.3.3 глави 13.3 розділу ХІІІ Кодексу системи розподілу оператор системи розподілу зобов’язаний здійснювати відшкодування збитків споживачу, завданих внаслідок недотримання показників якості електропостачання.
Оператор системи розподілу зобов’язаний розглянути таке звернення протягом 30 днів з дня його отримання.
При підготовці звернення споживачу електроенергії потрібно зазначити перелік побутової техніки, яка була пошкоджена або знищена внаслідок недотримання показників якості електропостачання, та суму відшкодування збитків, що визначається відповідно до вартості заміни пошкодженого майна з урахуванням його зносу або вартості ремонту пошкодженого майна та інших витрат, понесених споживачем, а також квитанції та чеки, що підтверджують розмір збитків.
Оператор системи розподілу може уточнити у споживача інформацію необхідну для розгляду звернення, але не пізніше 2 робочих днів після отримання звернення.
Наприклад, у разі відсутності даних щодо технологічних порушень у розподільних мережах у зазначений споживачем період, оператор системи розподілу може запропонувати заявнику надати документи, що підтверджують пошкодження майна внаслідок перепаду напруги.
У такому випадку варто звернутися до сервісного центру (у залежності від виду побутової техніки) з метою отримання акту технічного обстеження, де причиною виходу із ладу побутової техніки буде вказано саме перепади напруги, а також квитанцію про сплачену вартість ремонтних робіт або висновки про неможливість та недоцільність ремонту.
Зверніть увагу, у випадку якщо ОСР доведе, що недотримання показників якості електропостачання викликано форс-мажорними обставинами і виникло не з його вини, а з вини споживача, в електричних мережах споживача, через недотримання вимог експлуатації електроприладів, то збитки не відшкодовуються.
Якщо протягом вищевказаного періоду, відповідь на звернення не надійшла або надійшла з відмовою у компенсації вартості пошкодженої побутової техніки – то в такому випадку спір варто вирішувати в судовому порядку.
Слід зазначити, що для вирішення спору в судовому порядку необхідно провести судово-товарознавчу експертизу пошкодженої техніки.
Таку експертизу можна провести як до подання позовної заяви до суду, так і після, заявивши клопотання у підготовчому судовому засіданні про необхідність проведення експертизи. Оплатити проведення експертизи доведеться позивачу. Проте, не засмучуйтеся – адже у разі задоволення позову на Вашу користь, всі понесені витрати можна буде стягнути з відповідача.