Кафедра цивільного процесу Національного університету «Одеська юридична академія» застосувала новітній метод проведення семінарського заняття — інтерактивний! Апробувала освітні інновації к.ю.н., старший викладач Сулейманова Сусанна Рефатівна.
Розробники проекту: д.ю.н., професор, завідувач кафедри цивільного процесу Голубєва Неллі Юріївна та к.ю.н., старший викладач Сулейманова Сусанна Рефатівна.
Інтерактивний семінар
В робочу групу увійшли: д.ю.н., доцент Андронов Ігор Володимирович, к.ю.н., доцент Стоянова Тетяна Анатоліївна, к.ю.н., доцент Апалькова Інна Сергіївна.
Інтерактивний семінар
Метою проведення інтерактивних занять є активізація навчально-пізнавальної діяльності, формування у студентів творчого, креативного та інноваційного мислення. Ще Китайський філософ Конфуцій зазначав: «Те, що я чую, я забуваю. Те, що я бачу, я пам’ятаю. Те, що я роблю, я розумію». Дослідження вчених свідчать, що наш мозок запам’ятовує 90 % інформації, яка отримана внаслідок виконання реальних дій (моделювання, симуляції тощо). Інтерактивне заняття спрямоване саме на такий процес пізнання.
Так, семінарське заняття складалося з п’яти частин, а саме:
I Усне обговорення питань по темі заняття;
дана частина охоплювала десятихвилинне опитування з метою з’ясування рівня засвоєння теми. Використовувався метод індивідуальної роботи студентів.
II Аналіз відеозаписів трансляцій судових засідань у цивільних справах;
студентам було запропоновано переглянути короткі відеофрагменти трансляцій судових засідань, які викладач завчасно підібрав відповідно до тематики заняття із веб-порталів «Відкритий суд» та «Судова влада», і відповісти на питання. Використовувався метод групової роботи студентів. Тривалість цього етапу двадцять хвилин.
III Real case Supreme Court: правова проблема-правова позиція-застосованість;
в третій частині заняття застосовувався метод парної роботи студентів із матеріалами справи, яка перебувала в провадженні Верховного Суду у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду № 753/2380/18-ц (касаційне провадження № 61-38399св18). Дана частина тривала п’ятнадцять хвилин і полягала в аналізі матеріалів справи.
IV Брейн-ринг;
четверта частина складалася з гри «Брейн-ринг». Для цього всі студенти були поділені на команди з шести осіб, один з яких капітан, обраний командою. Брейн-ринг проводився у формі «запитання-відповідь» на тему семінарського заняття та полягав у проведенні однієї гри в якій брали участь всі команди одночасно. Ведучий зачитував питання, після чого давав команду «Час». З цього моменту розпочинався відлік часу, наданого командам для обговорення (одна хвилина). Про свою готовність команда повідомляла шляхом підняття прапорця. Першість підняття прапорця визначалася ведучим. Переможцем у грі стала команда, яка набрала найбільшу кількість балів. Тривалість даної частини складала двадцять п’ять хвилин. Використовувався метод групової роботи студентів.
V Підсумки, закріплення матеріалу, оцінювання роботи студентів, домашнє завдання.
Після завершення заняття були підведені підсумки, слухачі поділилися своїми враженнями і надали високу оцінку інтерактивному формату навчання.
Отже, в ході заняття були використані методи індивідуальної, парної та групової роботи студентів. Саме за допомогою таких методів, слухачі вчаться критично мислити, розв’язувати складні проблеми на підставі аналізу обставин і відповідної інформації, не піддаватися маніпуляціям, ухвалювати зважені рішення та працювати у команді.
Заради справедливості необхідно відмітити, що кафедра цивільного процесу реалізує чимало проектів, спрямованих на виховання студентів-практиків, а саме: «Зустрінемося в суді», який передбачає проведення студентами модельних судових засідань на базі Київського районного суду міста Одеси під патронатом професійних суддів, проект «Real case», в рамках якого правники із числа суддів, адвокатів, прокурорів діляться зі студентами своїм практичним досвідом, конкурс на написання студентами судових рішень, членами журі в якому виступають професійні судді.
З часів Платонівської академії нічого не змінилося, процес навчання — це процес спілкування вчителя і учня. Інтерактивні семінари роблять таке спілкуванння живим, цікавим, динамічним та ефективним!