У 2021 році користувачі понад 14,9 млн разів переглянули консультації, розміщені на платформі «WikiLegalAid». Це у 2,6 разів більше, ніж позаминулого року, коли кількість переглядів становила 5,6 млн. разів. «WikiLegalAid» – довідково-інформаційна платформа правових консультацій, що функціонує за принципом Вікіпедії та відкрита для вільного доступу громадян.
Три роки тому, 13 грудня 2018 року, довідково-інформаційна платформа правових консультацій «WikiLegalAid» була відкрита для широкого загалу: wiki.legalaid.gov.ua. За цей період сторінки платформи «WikiLegalAid» переглянули понад 22 млн. разів.
«Довідково-інформаційна платформа правових консультацій «WikiLegalAid» є додатковим інструментом, що дає змогу спростити процес вирішення правових проблем громадян, підвищити правову свідомість та освіченість населення. Наразі вона налічує 2 115 правових консультацій, з них 165 – розміщено у 2021 році», – розповіла начальниця відділу експертно-аналітичного забезпечення надання правової допомоги управління правового аналізу та експертизи Координаційного центру з надання правової допомоги Наталія Зайцева.
Унікальність платформи «WikiLegalAid» в тому, що вона орієнтована на потреби як правознавців, так і людей, які не мають фахової юридичної освіти. На ній розміщуються консультації на правові теми, які є актуальними в першу чергу для клієнтів системи надання безоплатної правової допомоги (БПД). Окрім правової інформації на платформі «WikiLegalAid» можна знайти зразки документів правового та процесуального характеру, ознайомитися з судовою практикою, а також перейти зі сторінки консультації на вебсторінку Верховної Ради України та переглянути необхідні нормативно-правові акти. Інформація постійно оновлюється з урахуванням змін законодавства та судової практики.
Досить часто платформою «WikiLegalAid» користуються фахівці системи надання БПД, які працюють з клієнтами.
«Коли клієнт телефонує до контактного центру системи надання БПД за номером 0 800 213 103 і починає розповідати про свою правову проблему, ми вже відкриваємо потрібні консультації на платформі «WikiLegalAid» і частенько знаємо відповідь на його запитання ще до того, як він завершить свою розповідь. Якщо ж трапляється так, що людина звертається до контакт-центру з питанням, відповіді на яке на платформі «WikiLegalAid» немає, то незабаром сторінка з такою інформацією неодмінно з’явиться», – говорить начальник відділу забезпечення роботи контактного центру Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Сумській області Ігор Шпак.
У 2021 році переважна кількість запитів до «WikiLegalAid» надійшла з території України – 96,5%. Найчастіше консультації переглядали користувачі з Києва – 43,3%, Львівської області – 6,8% та Дніпропетровщини – 4,2%. Також платформу «WikiLegalAid» відвідували громадяни інших країн або ж українці, які проживають за кордоном. Так, консультації переглядали з території Польщі, Німеччини, США, Нідерландів та інших країн.
Найпопулярнішими правовими консультаціями у 2021 році виявилися:
«Умови призначення, тривалість та розмір виплати допомоги по безробіттю» (понад 155,7 тис. переглядів);
«Підстави зупинення транспортного засобу. Повноваження поліцейського та права водія» (близько 112 тис. переглядів);
«Оформлення постійного догляду за особами, які його потребують (особи з інвалідністю, громадяни похилого віку) (понад 100 тис. переглядів).
До переліку найзатребуваніших консультацій також увійшли «Інвалідність та порядок її встановлення», «Пенсія за віком. Умови дострокового виходу на пенсію за віком», «Додаткова відпустка працівникам, які мають дітей або повнолітню дитину з інвалідністю», «Довідка про склад сім’ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб», «Адміністративне правопорушення і адміністративна відповідальність», «Визначення розміру аліментів на дитину», «Відзив, відповідь на відзив та заперечення в цивільному процесі» та інші.
Те, що кількість переглядів платформи «WikiLegalAid» постійно зростає, підтверджує ефективність цього ресурсу. В її розвиток докладають багато зусиль працівники системи надання БПД з усієї країни. Підготовка консультацій – це процес, до якого долучається багато фахівців центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги, які щоденно надають відповіді на найрізноманітніші правові питання клієнтів.
«Саме наші клієнти є найціннішим джерелом для пошуку нових тем для консультацій, адже з огляду на їхні запити ми можемо знайти дійсно актуальні правові питання. Це може бути як поширене запитання, з яким звертаються часто, так і більш специфічні, для відповіді на які потрібно опрацювати велику кількість актів законодавства, вивчити досвід колег, ознайомитися з судовою практикою», – розповідає начальниця відділу з надання безоплатної вторинної правової допомоги та роботи з її надавачами Миколаївського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги Вікторія Царьова.
Функціонування платформи «WikiLegalAid» забезпечують понад 600 консультантів. Це працівники Координаційного центру з надання правової допомоги, регіональних та місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги, а також представники професійних правничих спільнот.