Національний банк готується до повного введення в дію з 14 липня 2021 року вимог закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту споживачів при врегулюванні простроченої заборгованості» (від 19 березня 2021 року № 1349-IX), який регулює роботу колекторських компаній та встановлює вимоги до їх етичної поведінки під час стягнення боргів.
Так, регулятор затвердив порядок реєстрації колекторських компаній у спеціальному реєстрі, а також вимоги до їх структур власності, ділової репутації, професійної придатності керівників та працівників тощо.
Основним документом, що визначає порядок реєстрації колекторських компаній, є Положення про реєстрацію колекторських компаній. Відтак будь-яка юридична особа, яка планує отримати статус колекторської компанії, має відповідати вимогам Положення та повинна подати необхідні документи для реєстрації.
Зокрема, Положенням установлено:
- порядок ведення Національним банком реєстру колекторських компаній, перелік даних, що відображаються в реєстрі та надаватимуться на запит;
- вимоги до документів, які потрібно подати до регулятора для включення до реєстру колекторських компаній, а також порядок їх розгляду Національним банком;
- вимоги до осіб, які мають намір бути включеними до реєстру колекторських компаній, а також їх керівників та власників істотної участі. Зокрема, вимоги до ділової репутації та структури власності, порядок оцінки Національним банком відповідності зазначеним вимогам;
- порядок виключення відомостей про колекторську компанію з реєстру;
- порядок нагляду за колекторськими компаніями, включеними до реєстру.
Так, Національний банк включатиме до реєстру лише ті компанії, що не порушують законодавство про захист прав споживачів, мають бездоганну ділову репутацію, прозору структуру власності, а також керівників, які відповідають кваліфікаційним вимогам.
Реєстрація колекторських компаній, що вже працюють на ринку, триватиме з 14 липня до 13 серпня 2021 року. Юридичні особи без статусу фінансової установи повинні за цей період подати до Національного банку повний пакет документів для реєстрації. Натомість фінансовим установам, що мають ліцензію на надання деяких фінансових послуг (а саме на факторинг чи кредитування), потрібно подати скорочений перелік документів.
Національний банк вестиме реєстр колекторських компаній, формуватиме та оновлюватиме його. У реєстрі в безоплатному цілодобовому доступі можна буде отримати, зокрема, таку інформацію про зареєстрованих колекторів: дату їх включення до реєстру, реєстраційний номер, місцезнаходження, ім’я особи, яка здійснює управління, контактні дані.
Вищезазначене положення затверджене постановою Правління Національного банку від 9 липня 2021 року № 75 ”Про затвердження Положення про реєстрацію колекторських компаній”.
Щоб спростити процес подачі документів, Національний банк розробив та опублікував спеціальні електронні форми у форматі Word та Excel.
Важливо: саме форми в форматі Word та Excel потрібно заповнювати заявникам для подання пакета документів Національному банку. Файли PDF наведені виключно довідково.
Водночас різні категорії заявників заповнюють різні форми. Компанії без статусу фінансової установи повинні подати повний пакет документів. Натомість небанківські фінансові установи, що мають ліцензію на надання деяких фінансових послуг (а саме на факторинг чи кредитування), – скорочений перелік документів.
Небанківські фінансові установи з ліцензіями на кредитування або факторинг, що мають намір набути статус колекторської компанії, мають заповнити лише електронну форму під назвою “Заява про включення небанківської фінансової установи до реєстру колекторських компаній” (рядок 7 таблиці за посиланням). Зверніть увагу: потрібно заповнити усі вкладки в цій таблиці у форматі Excel.
Заявники, які не мають ліцензій на послуги кредитування та факторингу, повинні заповнити усі форми в рядках 1-6 в таблиці за посиланням, а саме:
- заява про включення юридичної особи до реєстру колекторських компаній;
- анкета з описом бізнес-намірів;
- анкета щодо політик та внутрішніх положень щодо взаємодії зі споживачами, захисту персональних даних, порядку організації та проведення навчання і підвищення кваліфікації працівників;
- відомості про особу, залучену заявником на підставі цивільноправових договорів для безпосередньої взаємодії зі споживачами;
- повідомлення про подання відомостей про структуру власності заявника/колекторської компанії;
- відомості про остаточних ключових учасників у структурі власності заявника/колекторської компанії та відомості про власників істотної участі в заявнику/колекторській компанії.
Заявники, які не мають ліцензій на фінансові послуги, також повинні подати Національному банку додаткові документи, а саме:
- схематичне зображення структури власності компанії, складене відповідно до параметрів додатку 9 Положення;
- документи для ідентифікації заявника, його власників істотної участі та керівників;
- довідки про несудимість щодо своїх керівників та усіх власників істотної участі — фізичних осіб;
- документ, що підтверджує внесення плати за розгляд пакета документів.
Нагадуємо, що компанії, які вже врегульовують борги за споживчими кредитами на користь інших осіб, мають один місяць – з 14 липня до 13 серпня – для подання пакета документів для реєстрації.