Ефективність та якість правосуддя в Європі: Рада Європи публікує звіт за 2024 рік

0
144
Flag of European Union and judges wooden gavel on the top, concept picture about court and justice

За допомогою звіту, профілів країн та інтерактивної бази даних Європейська комісія Ради Європи з питань ефективності правосуддя (CEPEJ) визначає основні тенденції в судових системах 44 європейських країн і двох держав-спостерігачів (*). Цей десятий звіт про оцінку з моменту заснування CEPEJ у 2002 році, перший звіт про оцінку впливу пандемії Covid на судові системи, надає політикам і фахівцям у сфері юстиції практичний і детальний інструмент для кращого розуміння функціонування правосуддя в Європі для покращення його ефективність і якість.

Бюджет, виділений на систему правосуддя

У звіті підкреслюється, що частка бюджету, що виділяється на юстицію в більшості європейських країн, залишається низькою порівняно з іншими державними секторами та становить близько 0,31% ВВП. У середньому кожна країна витрачає на систему правосуддя 85,4 євро на жителя (на 7,31 євро більше, ніж у 2020 році). Заможніші країни зазвичай виділяють більший бюджет на систему правосуддя, іноді перевищуючи 200 євро на жителя, тоді як менш заможні країни виділяють більший відсоток свого ВВП на правосуддя, що відображає більші зусилля щодо їхніх економічних ресурсів.

У середньому 2/3 бюджету їхньої судової системи витрачається на суди, 25% – на прокуратуру, решта – на правову допомогу (11%). Незважаючи на збільшення бюджетів судів і прокуратури на 11,74% і 18,75% відповідно, з 2020 року витрати на правову допомогу скоротилися на 16%. Заможніші країни (з ВВП на жителя понад 20 000 євро) зазвичай більше інвестують у правову допомогу. у середньому 24% судового бюджету виділяється на правову допомогу, у порівнянні з лише 3% у менш заможних країнах.

Значне зростання спостерігалося в різних сферах бюджету, включаючи навчання (+54%), що частково є відновленням після значного скорочення в цих сферах у 2020 році через пандемію Covid-19.

Професіонали юстиції

У 2022 році в Європі на 100 тис. жителів припадало в середньому 22 судді, 12 прокурорів і 180 адвокатів. Однак між країнами існують значні відмінності, особливо щодо суддів, через специфічні національні особливості судових систем, наявність народних засідателів (у 54% держав-членів та організацій), роль Rechtspfleger (у 35% держав-членів). держави та організації), а також кількість і завдання несуддівського персоналу, який допомагає суддям.

Жінок-суддів і прокурорів у Європі більше, ніж чоловіків (57% професійних суддів і 54% прокурорів – жінки), а відсоток новопризначених жінок-суддів навіть вищий, ніж існуюча частка у 24 із 32 країн (у 17 з 27 країн для прокурорів). Проте скляна стеля все ще є реальністю, навіть якщо вона, здається, почала тріскатися, і частка жінок на найвищих посадах продовжує зростати.

У період з 2012 по 2022 рік зарплати суддів і прокурорів у відношенні до середньої зарплати в Європі дещо зросли, хоча спостерігалися значні розбіжності, а в деяких країнах спостерігалося зменшення. У середньому загальна заробітна плата суддів у 2,5 рази вища за середню зарплату по країні на початку кар’єри та в 4,9 рази – наприкінці кар’єри. З іншого боку, валовий заробіток прокурорів на початку їхньої кар’єри в середньому в 1,9 рази перевищує середню зарплату в країні, а на рівні Верховного Суду це співвідношення становить 3,7.

Доступ до правосуддя

44 держави-члени пропонують безкоштовний онлайн-доступ до юридичних текстів, прецедентного права вищих судів та різноманітної інформації про судову систему через веб-сайти своїх судів. Лише в 3 державах-членах доступ до суду є безкоштовним. Однак правова допомога доступна в усіх 46 країнах-учасницях, хоча умови її отримання відрізняються. У деяких країнах певні категорії людей, такі як жертви домашнього чи сексуального насильства, іммігранти чи шукачі притулку, автоматично отримують цю допомогу.

Тенденція до зменшення кількості судів у Європі була підтверджена у 2022 році. Водночас існування альтернативних механізмів вирішення спорів (посередництво, пов’язане з судом, існує в усіх державах-членах), а також цифрові рішення все більше розглядаються як засіб покращення доступу до правосуддя.

Ефективність судів

Європейські судові системи показали значне покращення у 2022 році порівняно з даними 2020 року. Хоча теоретично час розгляду справи загалом зменшився порівняно з 2020 роком, ситуація відрізняється залежно від типу справи (цивільна, кримінальна, адміністративна) та рівня юрисдикції (перший, другий, Верховний суд). Наприклад, у той час як у кримінальних справах спостерігалося скорочення часу розгляду в першій інстанції, цивільні та господарські справи ще не повернулися до свого рівня до пандемії, зі збільшенням тривалості розгляду в першій і другій інстанціях. Суди третьої інстанції виявилися найефективнішими для всіх видів справ. У 25% штатів, які надають дані, медіація, пов’язана з судом, залишається недостатньо використаною.

Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ)

Інвестиції в ІКТ є постійними, і майже всі держави збільшили свій середній бюджет ІКТ на душу населення. Це свідчить про зростаюче значення ІКТ для судової системи. Вперше новий експериментальний індекс використання ІКТ супроводжує існуючий індекс розгортання ІКТ і надає більш повну оцінку ролі ІКТ у судовій системі.

Розгортання та використання ІКТ значно відрізняється між державами. Цікаво відзначити, що деякі країни, які отримали найвищий бал за індексом розгортання, все ще мають дещо нижчий індекс використання, що свідчить про останній розвиток ІКТ або неможливість виміряти використання на даний момент. з останнього циклу та після Covid багато штатів та організацій досягли значного прогресу у запровадженні дистанційних слухань у судах, і в 33 штатах це можливо у кримінальних справах. Крім того, під час цього циклу оцінювання з’явилися нові інноваційні інструменти для допомоги суддям, що свідчить про початок значних змін, які можна буде побачити під час наступного циклу оцінювання.

(*) З 46 держав-членів Ради Європи лише Ліхтенштейн і Сан-Марино не надали даних. Ізраїль і Марокко взяли участь у навчаннях як країни-спостерігачі з CEPEJ .

ОСТАВЬТЕ ОТВЕТ

Пожалуйста, введите ваш комментарий!
пожалуйста, введите ваше имя здесь