Після прийняття Закону України «Про адміністративну процедуру» (далі – ЗАП) відбулися зміни у відносинах між громадянами та державними органами.
Про це повідомляє Міністерство юстиції України.
Що змінилось, завдяки ЗАП?
- Єдина загальна процедура звернення;
Було впроваджено загальну рамку процедур, за якою відбуватиметься спілкування заявника з адміністративним органом під час вирішення питань щодо забезпечення інтересів та прав осіб.
- Покращення доступу до інформації;
Учасники адміністративного провадження мають доступ до матеріалів справи, окрім інформації, захищеної законом. Особа має бути повідомлена про початок адміністративного провадження щодо нього. У випадку, коли адміністративний орган ініціює провадження щодо особи ( громадянина ) та допускає прийняття рішення, несприятливого для неї, він повинен повідомити про це громадянина.
- Рішення, несприятливе для громадянина, повинно бути мотивованим;
Тобто, якщо державний орган ухвалює негативне рішення ( наприклад, відмову в послузі чи дозволі ), він повинен надати чітке роз’яснення, пояснити причини відмови та роз’яснити порядок оскарження такого рішення.
- Громадянин має право бути вислуханим;
Якщо особа розуміє, що є загроза в прийнятті негативного рішення, наприклад відмова в наданні дозволу чи послуги, заявник має право подати додаткові пояснення, докази чи документи, які можуть вплинути на рішення.
- Участь у розгляді справи;
Громадяни та бізнес мають право брати участь у розгляді своєї справи. Це дає можливість особі обґрунтувати свої позиції та переконати інших у доцільності прийняття рішення.
- Збільшення можливості для оскарження;
Якщо громадянин вважає, що держава прийняла неправильне рішення, він має право оскаржити його. Учасники матимуть право оскаржувати рішення до адміністративного органу вищого рівня за процедурою досудового оскарження, а також оскаржувати рішення у суді. Також, ЗАП створює такі умови, за яких оскарження може бути здійснене, навіть якщо орган, який прийняв рішення, не має вищого над собою. З набуттям чинності ЗАП адміністративні органи можуть утворити у своєму складі комісії з розгляду скарг, які й будуть займатися розглядом скарг та розглядом суперечок громадян з органами влади.
- Самостійний збір інформації адміністративним органом;
Тобто, адміністративний орган не зможе вимагати від заявників інформацію чи документи, які вже є в його розпорядженні або доступна в публічних реєстрах чи інших державних органах. Орган має отримувати всю інформацію самостійно.