Судові рішення мають вирішальне значення у відновленні справедливості та захисті прав громадян. Проте не завжди такі рішення відповідають інтересам особи.
В таких випадках законодавство передбачає механізми його оскарження.
Є два методи оскарження рішення: адміністративний або судовий.
«Адміністративне оскарження – це подання скарги в межах публічної адміністрації, зазвичай до вищого адміністративного органу або вищої посадової особи» — роз’яснення Міністерства юстиції України.
Для того, щоб подати адміністративну скаргу вам не потрібна допомога юриста, таку процедуру громадянин може зробити сам і без глибоких юридичних знань.
Перевага адміністративного оскарження в тому, що це швидкий й більш економний спосіб, на відміну від судового.
Ви маєте право на адміністративне оскарження, якщо:
1. Процедурне рішення або дія чи бездіяльність адміністративного органу негативно впливає на ваші права чи інтереси;
2. Прийнятим адміністративним актом чи його виконанням порушено ваше право, свобода чи законний інтерес.
Мін’юст звертає вашу увагу на те, що скаргу на ту саму дію, бездіяльність або адміністративний акт можна подати лише один раз, окрім випадків, передбачених законом. Проте ви завжди маєте право на судове оскарження.
Строки подання скарги:
Для особи, яка була учасником адміністративного провадження – протягом 30 днів з дня доведення адміністративного акта до її відома;
Для особи, яка не була учасником адміністративного провадження – протягом 30 днів з часу, коли вона дізналась або повинна була дізнатися про негативний вплив адміністративного акта на її права, свободи чи законні інтереси.
Скарга на бездіяльність адміністративного органу може бути подана в будь-який час після спливу строку прийняття адміністративного акта.
Також, у разі пропуску строку з поважних причин, можна подати клопотання про його поновлення (протягом 10 робочих днів з дня припинення обставин, які були поважною причиною пропущення строку, але не пізніше 1 року з дня прийняття адміністративного акта).
Отже, щоб успішно захистити свої права, важливо своєчасно подати скаргу, правильно обґрунтувати свої вимоги та дотримуватися встановлених процесуальних строків.