НАЗК оприлюднило виявлені схеми незаконного перетину кордону

0
357
Як одну з причин існування корупційних ризиків у дослідженні наведено недосконале нормативно-правове регулювання заборони на виїзд громадян України за межі території України. Подолання цього ризику НАЗК вбачає у вдосконаленні відповідного нормативно-правового регулювання, зокрема, шляхом встановлення такої заборони в указі Президента України.
Акцентувалося на тому, що обмеження права громадян вільно залишати територію України в період воєнного стану відповідно до Конституції України та Закону України «Про правовий режим воєнного стану» може запроваджуватися виключно шляхом його прямого встановлення в указі Президента України про введення воєнного стану. В Указі Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2002 «Про введення воєнного стану в Україні» такого обмеження встановлено не було.
Станом на 01.09.2022 Національне агентство ідентифікувало 8 найпоширеніших способів (схем) «обходу» військовозобов’язаними чоловіками заборони на виїзд за межі України в умовах воєнного стану. Частина з них може супроводжуватися корупційними ризиками, які будуть описані нижче, а частина – реалізується через незаконні діяння або умовно законні механізми, які не пов’язані з корупцією, але в цілому свідчать про істотні недоліки у системі контролю за перетинанням державного кордону чоловіками у віці від 18 до 60 років, а також про те, що мета заборони на виїзд за межі України у тому вигляді, в якому вона передбачалася, не досягається.
Схема 1. Незаконне перетинання державного кордону:
• перетинання державного кордону військовозобов’язаними особами поза пунктами пропуску через державний кордон та пунктами контролю без проходження прикордонного контролю уповноваженими службовими особами підрозділу охорони державного кордону;
• перетинання державного кордону з використанням військовозобов’язаними особами своїх паспортів громадян іноземних держав;
• виїзд за межі України військовозобов’язаних осіб в пунктах пропуску через державний кордон та пунктах контролю за сприяння службових осіб підрозділів охорони державного кордону без здійснення обов’язкових процедур прикордонного контролю;
• виїзд на непідконтрольну Україні територію шляхом перетинання лінії зіткнення з подальшим виїздом за кордон через тимчасово окуповану територію Автономної Республіки Крим та територію російської федерації.
Схема 2. Використання підроблених або отриманих у корупційний спосіб документів з відомостями про зняття військовозобов’язаної особи з військового обліку:
• військового квитка з відмітками про зняття особи з військового обліку;
• довідки військово-лікарської комісії про непридатність до військової служби з подальшим виключенням з військового обліку.
Схема 3. Використання підроблених документів щодо статусу здобувача фахової передвищої та вищої освіти за кордоном.
Схема 4. Використання підроблених документів, які підтверджують статус багатодітного батька.
Схема 5. Використання підроблених або отриманих у корупційних спосіб документів, що нібито підтверджують потребу у лікуванні (оперативному втручанні) або медичній реабілітації за кордоном внаслідок військової агресії російської федерації.
Схема 6. Виїзд за межі України на підставі листів державних органів до Держприкордонслужби з клопотаннями щодо сприяння військовозобов’язаним особам у перетині державного кордону.
Схема 7. Виїзд за межі України через систему «Шлях» у статусі водія, який здійснює перевезення медичних вантажів, вантажів гуманітарної допомоги автомобільними транспортними засобами для потреб Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також населення України без мети здійснити доставку таких вантажів, а у власних інтересах (наприклад, вивезення за кордон членів родини, відвідання родини за кордоном, придбання іноземних транспортних засобів, звичайні ділові поїздки тощо).
Схема 8. Виїзд за межі України у статусі водія транспортного засобу суб’єкта господарювання, який має ліцензію на право провадження господарської діяльності з міжнародних перевезень вантажів та пасажирів автомобільним транспортом, відомості про якого внесені до інформаційної системи «Шлях». Виїзд здійснюється за схемою «другого водія» – на пасажирському транспортному засобі (автобусі) за межі України виїжджають два водії, а повернення транспортного засобу на територію України відбувається під керуванням вже лише одного водія. Національне агентство ідентифікувало корупційні та інші ризики, що дають змогу більшості з вказаних схем реалізовуватися, а також описало нижче у цьому дослідженні їх причини та умови, що підвищують ці ризики.

ОСТАВЬТЕ ОТВЕТ

Пожалуйста, введите ваш комментарий!
пожалуйста, введите ваше имя здесь