Україна стоїть на порозі глобальних трансформацій у сфері нотаріату, законотворчий фундамент для яких вже закладено. Минулого тижня на розгляд Верховної Ради України внесено законоппроєкт №5644 — консолідоване бачення щодо удосконалення нотаріальної діяльності  регулятора — Мін’юсту, народних депутатів, котрі ініціювати відповідні зміни, нотаріальної спільноти та міжнародних партнерів, які долучилися до розробки цих новацій. Про це зазначив Міністр юстиції Денис Малюська під час чергового з ‘їзду нотаріусів України.

«Законопроєктом №5644 ми запускаємо комплексну реформу нотаріату, що передбачає реалізацію трьох основних  кроків — цифровізацію нотаріальної діяльності, перехід до єдиного нотаріату та  розширення сфери компетенції нотаріусів. Головна мета нинішньої реформи — досягти максимальної ефективності роботи нотаріусів та доступності нотаріальних дій для громадян, щоб навіть у найвіддаленіших куточках нашої країни вони мали змогу отримати професійну допомогу правників та якісні реєстраційні послуги», – наголосив очільник Мін’юсту.

Відповідно до законопроєкту, нотаріуси отримають право:

  • реєструвати шлюби та розлучення;
  • встановлювати факт родинних відносин між фізичними особами;
  • встановлювати факт належності правовстановлюючих документів особі;
  • засвідчувати вірність паперової копії електронного документа;
  • забезпечувати докази, тобто, засвідчувати за письмовою заявою особи дані (інформацію), на підставі яких встановлюється наявність або відсутність обставин, що мають юридичне значення.

Також, у межах реалізації нової функції щодо забезпечення доказів нотаріуси зможуть надавати громадянам та представникам бізнес-спільноти абсолютно нові послуги, зокрема здійснювати:

  • документування (фіксацію) інформації, яка відома особі;
  • огляд речей, інших об’єктів, у тому числі вебсайтів, інших місць збереження даних в мережі Інтернет;
  • відео- та аудіозапис.

«Розширення сфери компетенції нотаріату — це своєрідний кредит довіри з боку держави і суспільства, який, сподіваюся, спільнота виправдає професійною, гідною та добросовісною працею,  і жоден нотаріус не опиниться по той бік захисту законних прав та інтересів громадян», – акцентував Денис Малюська.

Крім того, Міністр юстиції нагадав учасникам З’їзду про ключові зміни, які відбулися у напрямі регулювання нотаріальної діяльності протягом останніх майже двох років. Серед них, зокрема:

  • скасовано необхідність проходження процедури тестування для нотаріусів, яким через несуттєві порушення тимчасово було заблоковано доступ до реєстрів, та суттєво скорочено строки блокування доступу до реєстрів через дрібні порушення;
  • посилено кібербезпеку двох основних реєстрів — нерухомості та бізнесу: запроваджено засоби додаткової ідентифікації користувача у Державному реєстрі прав на нерухомість та Єдиному державному реєстрі юридичних осіб;
  • модернізовано нотаріальне діловодство, запроваджено новітні програми для створення, виготовлення та зберігання нотаріально посвідчених документів;
  • створено нову мапу  нотаріальних округів,  яка  максимально наближена до потреб суспільства в ефективному доступі до нотаріальних дій та реєстраційних послуг і мінімізує ризики виникнення кадрового дефіциту;
  • затверджено нові Правила професійної етики нотаріусів України, які було гармонізовано з кращими європейськими стандартами та максимально адаптовано до національних реалій і перспектив функціонування нотаріату.

Також Денис Малюська зазначив, що як орган, який здійснює контроль за дотримання порядку вчинення нотаріальних дій та процедури державної реєстрації, Мін’юст постійно дбає про «чистоту» професійних лав нотаріальної спільноти, аби жоден недобросовісний  фахівець, який  вдався до зухвалих порушень, руками якого замовники «реєстраційного рейдерства» реалізували атаку, не носив високе звання Нотаріус.

ОСТАВЬТЕ ОТВЕТ

Please enter your comment!
Please enter your name here