Законопроєкт щодо дистанційного правосуддя зареєстровано у Верховній Раді

0
657
#image_title
Народний депутут Роман Бабій ініціював реєстрацію законопроекту №8358, який має зробити розгляд справ у судах у воєнний час безпечнішим, зручнішим, дешевшим та швидшим, ніж це є зараз.
«В традиційному режимі справи під час війни розглядати важко і довго, а інколи й неможливо — через повітряні тривоги, загрози обстрілів та тривалу відсутність електрики. Тому спробували хоча б частково адаптувати судовий розгляд до умов воєнного часу», — пише нардеп.
Законопроект пропонує розширити можливості для дистанційної участі сторони в судових процесах без фізичної присутності в приміщенні суду та без довготривалих очікувань. При цьому, якщо сторона не бажає розглядати справу дистанційно, суд повинен робити це традиційним способом.
Майже всі положення законопроекту (крім участі в засіданнях через відеоконференції, врегулювання спору за участю судді та дистанційного доступу до системи документообігу) стосуються лише воєнного чи надзвичайного стану + 90 днів після його закінчення. І лише територій, на яких такий стан діє.
Це доопрацьований варіант законопроекту після отримання рекомендацій експертів CEPEJ (Європейської комісії з ефективності правосуддя) .
Законопроект напрацьовувався робочою групою за участі суддів різних інстанцій і різних юрисдикцій, адвокатів та експертів міжнародних проектів.
Ключові положення законопроекту:
▪️ Через брак секретарів у судах їхні обов’язки дозволяється виконувати працівникам апарату суду, які мають відповідну освіту і кваліфікацію;
▪️ Особливості повідомлень про судові засідання: сторони можуть повідомлятися електронною поштою, СМС та месенджерами. Але необхідно, щоб адресат однозначно підтвердив суду отримання повідомлення. Ця опція дозволяє повідомляти людей, які змінили місце проживання, виїхали за кордон або туди, куди неможливо доставити пошту. І звісно, економить кошти на розсилку повідомлень поштою;
▪️ Застосування розгляду справ протягом розумних строків з урахуванням можливості сторони взяти участь у судовому засіданні. При цьому на вимогу сторони суд повинен мотивувати, чому він виходить за межі встановлених кодексом строків;
▪️ Ширші можливості застосовувати письмові провадження при розгляді справ (без виклику сторін в судове засідання). При цьому суд зобов’язаний повідомити сторони про письмове провадження і може продовжувати такий розгляд лише за відсутності заперечень сторін. Тобто, якщо хтось буде проти, справа має слухатися в судових засіданнях, в т.ч. в режимі відеоконференції через власні засоби;
▪️ Можливість проведення засідань в режимі відеоконференції через власні технічні засоби на “постійній основі”, а не лише під час ковідного карантину чи війни;
▪️ Можливість фіксувати хід судового засідання в протоколі або іншими технічними засобами. Це актуально за відсутності електроенергії в судах;
▪️ Можливість повідомляти про прийняті судові рішення додатково через електронну пошту та телефон з розміщенням відповідної інформації на сайті судової влади;
▪️ Можливість за бажанням військовослужбовців відновлювати провадження у справах за їх участю. Зараз такі справи суд зобов’язаний автоматично зупинити і не розглядати, поки особа перебуває на військовій службі;
▪️ Врегулювання зупинки, поновлення та продовження процесуальних строків в умовах воєнного чи надзвичайного стану;
▪️ Можливість для суддів працювати із системою електронного документообігу суду дистанційно;
▪️ Удосконалення процедури врегулювання спору за участю судді, коли суддя не переходячи до повноцінного судового розгляду, намагається вирішити спір між сторонами через переговорні процедури або процедуру медіації.

ОСТАВЬТЕ ОТВЕТ

Пожалуйста, введите ваш комментарий!
пожалуйста, введите ваше имя здесь