У Верховній Раді України зареєстровано проект Закону України “Про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання питання запровадження карантину” за № 6508 від 06.01.2022.
Проект Закону розроблений з метою врегулювання питання запровадження карантину та покращення взаємодії органів державної влади в умовах глобальних викликів, пандемій та епідемій.
Конституційний Суд України у своєму рішенні від 28 серпня 2020 року № 10-р/2020 у справі за конституційним поданням Верховного Суду щодо відповідності Конституції України (конституційності) окремих положень постанови Кабінету Міністрів України «Про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та етапів послаблення протиепідемічних заходів» від 20 травня 2020 року № 392, положень частин першої, третьої статті 29 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік», абзацу дев’ятого пункту 2 розділу II «Прикінцеві положення» Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» наголошує, що обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина є можливим у випадках, визначених Конституцією України. Таке обмеження може встановлюватися виключно законом – актом, ухваленим Верховною Радою України як єдиним органом законодавчої влади в Україні. Встановлення такого обмеження підзаконним актом суперечить статтям 1, 3, 6, 8, 19, 64 Конституції України.
Враховуючи зазначене, проектом пропонується внести зміни до таких законів України:
- Статтю 29 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» викласти в такій редакції:
«Стаття 29. Карантин
Карантин встановлюється, продовжується та відміняється Кабінетом Міністрів України.
Питання про встановлення карантину порушує перед Кабінетом Міністрів України центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров’я, за поданням головного державного санітарного лікаря України.
Встановлення карантину на території, яка розташована у межах більше ніж шести областей (у тому числі, міст Києва та Севастополя, Автономної Республіки Крим) запроваджується за погодженням із Радою національної безпеки і оборони України.
Карантин встановлюється на строк, що не перевищує двох місяців. У разі несприятливої епідемічної ситуації Кабінет Міністрів України приймає рішення про продовження карантину.
Рішення про встановлення, продовження карантину, а також про його відміну, негайно доводиться до відома населення відповідної території через засоби масової інформації.
У рішенні про встановлення карантину зазначаються:
- відомості про інфекційну хворобу, з метою протидії поширенню якої запроваджується карантин;
- територія, на якій запроваджено карантин;
- перелік профілактичних, протиепідемічних та інших заходів;
- перелік суб’єктів, на яких покладається здійснення контролю за виконанням протиепідемічних, профілактичних та інших заходів.
Протиепідемічні заходи можуть включати:
- особливі умови і режим пересування населення та господарської діяльності;
- підстави та порядок обов’язкової самоізоляції, перебування особи в обсерваторі (обсервації), госпіталізації до тимчасових закладів охорони здоров’я (спеціалізованих шпиталів);
- особливі умови в’їзду та виїзду з території, на якій запроваджено карантин;
- особливі умови і режим здійснення пасажирських перевезень;
- особливі умови і режим перетину кордону іноземцями та особами без громадянства;
- особливі умови і режим відвідування закладів освіти;
- інші заходи визначені законом».
- Перший пункт частини першої статті 4 Закону України «Про Раду національної безпеки і оборони України» доповнити абзацом такого змісту:
«погодження встановлення Кабінетом Міністрів України карантину на території, яка розташована у межах більше ніж шести областей (у тому числі Автономної Республіки Крим, міст Києва та Севастополя)».